fredag 23. oktober 2009

Nytt fra Kina

Heia Norge!

Da e det vel sikkert påtide me enda et lite blogginnlegg... blir færre og færre av dem, men det blir jo også færre og færre KOMMENTARA! Samt besøkende på sia (ja, vi kjøre statistikk over kor ofte dåkker e her!) :P Uansett, nok kjefting for idag..
Eg bynne dettan blogginnlegget me forrige helg, også kan vi gå systematisk gjennom uka som har gått...
Fredag for ei uka sia tilbrakte vi i Shenzhen, og på kvelden møtte vi nån kinesiske venna også dro vi ut på en liten bar. Kineseran e ganske elendig på å lage drinka forresten. Stick with the beer (kinesisk øl på den andre sia e nesten godt). Det va en veldig koselig kveld, og vi fikk en ny venn som hete Glay... (eg trur eg har nevnt merkelig, "engelske" navn tiliar). Glay jobbe forresten me å se på ris i et risrom (mulig det va litt språkproblemer ute å gikk i den samtalen).

Eg og Stine tilbrakte også en kveld forrige uka på pubquiz! Det va veldig arti, og vi ska definitivt tilbake neste måned.Selv om spørsmålan va utrulig vanskelig (klarte 2 av 40), så va det gøy... Vi joina laget til nån amerikanera (Niel, Ryan, Derreck og Enrico) som nu også e blitt vårres venna og det e mulig vi finn på nåkka ilag denna helga også. Making friends everywhere you go in China!

Også over til det aller beste me forrige helg: eg og André va på spa! Et av verdens største spa faktisk. Det va fantastisk deilig. Spa og massasje og manikyr og sånt e veldig billig her... Vi tok badstu, slappa av i basseng me 40 graders vann, fikk 90min me aromatisk massasje... AHHHH... Dit ska eg igjen ja.

Vi va også på kino for første gang i Kina forrige helg, engelsk film tilogme (me engelsk lyd og alt). Det va arti, ska også gjøres igjen :-)

Over til uka som e gått... Vi har hatt fri HELE uka. Og vi ante ikke det før sånn på tirsdagen. Ingen tima i det hele tatt. Litt kjedelig, veldig fint. Grunnen til at vi har hatt fri e litt vanskelig å forklare fordi eg ikke skjønne det heilt sjøl... men det e nåkka sånt som at dem har forandra hele timeplanen for alle klassan denna uka, fordi det har vært nån folk her å sjekka klassan, elevan, læreran, skolen, timeplanen og alt sånt. Og det virke som om at elevan egentlig har
altfor mykje skole, fordi på denna nye timeplanen vi har fulgt denna uka (vi måtte ta ned den egentlige timeplanen fra tavla vårres å gjømme den) har dem mykje meir fri og sport. Så dem har rett og slett rundlurt de her folkan som va her å sjekka. :-)

Så igår va eg og Stine ute på shopping i shopping distriktet Dongmen! (Øst dør). Eg kjøpte litt forskjellig... Det e så fantastisk billig i det distriktet, fordi det e der de lokale shoppe. Et par sko koste mellom 15 og 40 yuan (mellom 12 og 36 kroner). Treng man si meir... Vi hadde forresten også en lunch bestående av kun masse sushi :) Og tru meg eller ei, men det va kjempegodt. Heilt anna enn den sushien eg har smakt i Norge! :-)

Resten av uka har vi egentlig bare slappa av å gjort lite eller ingenting... spilt basketball, jogga, spist i kantina (ÆSJ). Men igårkveld va vi ute på en club me nån andre lærera. Vi dro heim klokka 11 allereia fordi dem hadde jobb idag, men det va en fin kveld. Vi spilte en sånt her terningspill som e heilt umulig å forklare reglan på, men som dem spille på alle bara og klubba i Kina...

Ellers har vi fremdeles kinesisk undervisning to ganga i uka, og det e fint. Eg føle at vi bynne å bli mykje flinkar i kinesisk no, nesten som at eg forstår litt no. André e selvfølgelig mykje flinkar enn meg å jobbe me kinesisken, og han e faktisk veldig flink.

Imårra ska vi ut å bowle me en gjeng kinesera og nån andre foreign teachers som jobbe på en anna skole her (det e vi som arrangere) :-). Det blir arti, det! Også ska vi ut etterpå. Det e forøvrig enda altfor varmt på dagen, men på kveldan bynne det faktisk å bli litt kjøliar, og det e veldig deilig.

Og det va vel alt eg hadde å si for denna gangen... Håpe alt står bra til heime! :-) Og sjekk ut bildan og video under!
Og forresten, hvis nån har prøvd å ringt eller sendt SMS til André den siste måneden, så har han ikke fått dem. Hannes mobil e skifta ut til kinesisk mobil :-)

Ehh ja. Her e et eksempel på kordan engelsken i Kina e. Skilt, tekst, magasin, you name it, du finn skrivefeil overalt. Nån forslag til ka dem prøve å få fram her?

Her e et veldig fint område av Shenzhen, kor bibloteket e.

Vi e på Ikea :)

André og Stine posere me haien vi kjøpte (og bar rundt oss resten av kvelden som vi tilbrakte ute).

Gå på skøyter inne på et kjøpesenter :-)

En fin gate. Den blinke og lyse og greier :-)

Vår venn Glay e gla i å synge. Det e livet hannes, som han sei. Her syng han karaoke for oss.

Anneli, André, Glay, Stine og Sharkie. :-)

Og vi tok en stopp på MacDonalds påvei heim :-) Dama som sitt atme Stine hete Lin og e ei veldig god vennina av oss, vi e ilag me ho nesten kvær dag.

8 kommentarer:

  1. vidoyen? hvor er vidoyen? Eller blir det jo flere og ikke færrre blogginlegg. x+1>x. Men når det gjelder frekvensen - jaja, vi blir vel ikke fornøyd uansett.
    Det der med skøytebane inne på kjøpesenteret, ja det hadde vært noe for finnsnes.
    En mulig grunn til at dere får færre treff på siden kan være at flere har gjort som jeg, og kjører rss-feed. Tror ikke det registreres som treff når den oppdateres. Men vil dere ha mer trafikk, så vet dere hva som må til:)

    SvarSlett
  2. Eg bestemte meg for å ikke legge ut videoen... den va så stor også klarte eg ikke å legge han ut. :P

    SvarSlett
  3. Hey

    Ofte inne å sjekke etter nye innlegg. Snakke vi om omvent ulv-ulv? Lett me på å avtale fleire innlegg i bytte mot kommentara..

    Anyways: Eline blei happy førr kort fra dokker. Ho har ørebetennelse og har vært heime i et par daga fra barnehagen. No begynne ho å bli i form.

    Andrè: Har glemt den j**vla attesten din. Prøve å huske det neste uka.

    hei tante anneli(til opplysning: Forestående skrevet av Eline:D)
    Ho glede seg te dokker kjæm heim..

    Lev vel!!

    mvh
    Mikal m/fam

    SvarSlett
  4. Synes det der risromkikkeryrket måtte være noe å satse på for André. Hørtes veldig spennende og givende ut. Tester man kvaliteten visuelt? Eller teller man riskorn?

    Ha ei fin helg!

    Ronny

    SvarSlett
  5. E det ikkje delig med litt fri og? :) Korsen e egentlig prisforholdan der?

    Vi sett no å ser full metal jacket på lerret :P Kveldskos på kasserna^^

    SvarSlett
  6. Se der ja... Eg skjønte nok at kommentaran ville komme når eg bare kjefta litt. :-)

    Heia niese Eline!! Vi glede oss også til vi kjem heim.

    Ronny, eg trur man tester kvaliteten visuelt, det virka som om han sitt å ser på en dataskjerm som viser film fra risen i risrommet...

    Og Ole, YES IT IS! Og prisforholdan e billig :P Det e faktisk helt sykt billig... Bortsett fra vestlig mat på restauranta, selv om det også e billiar enn i Norge, selvfølgelig.

    SvarSlett
  7. Hei begge to og takk for kortet , det va kjempekoselig :) Er vel dårlig å skrive kommentarer ,men e inne og ser på bloggen dokkers . Her e nok høsten kommet , er litt småhustrig , vært mye regn, ser at dokker har i meste laget med varme , kunne ha vært litt bedre fordelt he-he . Agnar hilse så mye , han har no vært en del på elgjakt . Ellers går livet sin vante gang¨. Ønske dokker et fortsatt fint opphold i Kina . Klem:)

    SvarSlett
  8. Ha takk for kort. Har hjelp fra både Ronny og Bjørn for å få til en kommentar til dere, så dette er mest et forsøk. Hvis det funker, skal jeg heller sende noe mer åndfullt en dag seinere. Ha det så lenge,

    Jan Hermar

    SvarSlett