søndag 27. september 2009

Heia fra Shenzhen!

No har vi vært i Kina i snart to måneda. Det e litt rart å tenke på... Vi e en tredjedel påvei. Vi begynne virkelig å komme inn i en slags rutine no, dagan bynne å bli meir og meir som en vanlig hverdag. Og eg trives fremdeles kjempegodt. Alle e så ivrig etter å bli kjent med oss, å hjelpe oss med alt mulig. Elevan e de søtaste i verden, og de yngste klassan vil hele tia klemme og danse og leke me oss. Eg undervise 2. klasse, 3. klasse, 4. klasse og 5. klasse. 2. klassingan e veldig koselig, fordi vi e en liten klasse (9 stk.) og dem vil bare klemme og leke me meg. 3. klassen e også koselig, selv om vi e mange fleir (rundt 30 stk.) fordi dem e også søt og snill. 4. klassingan derimot e heilt vill og ustyrlig. Eg bruke lang tid kvær dag i mi grubling over ka eg ska gjøre før å få dem til å høre på meg. 5. klassen e bedre, der e vi bare 20 stk og dem e såpass flink i engelsk at vi faktisk kan ha en liten samtale going.

Dettan e det eg har lært de forskjellige klassan de siste uken:

2. klassen: sports ved hjelp av dialogue building, sanger og eventyr.
3. klassen: jobber ved hjelp av dialogue building, sang og lek.
4. klassen: diverse plasser i en by ved bruk av dialogue building og leker.
5. klassen: land i verden og deres hovedstad samt kjente ting fra landene ved hjelp av historier, dialoger og gruppearbeid.

De aller fleste elevene og lærerne har forresten engelske navn i tillegg til sine kinesiske navn. Eg går utifra at det e fordi dem vil at vi ska huske navnan demmes. For det e ikke nåkka å legge skjul på at eg huske ikke et einaste kinesisk navn. Så takk og lov for de engelske. Dem velge seg rett og slett bare et engelsk navn dem like og kalle seg for det. Engelsklæreran gir engelske navn til elevan. Det e en del rare navn ute å går... Rock, Coco, Lucky... Men ikke bare har dem engelske navn, vi har kinesiske navn også. Men dem blir ikke brukt like flitting som vi bruke demmes engelske navn. Eg heite Li Hong, og han André heite Tang Zhi. Og i Kina har dem alltid etternavnet først, så Li e mitt etternavn og Hong e mitt fornavn :).

Ellers så hold nån av læreran på me å lage ei svær tavla for tia, kor dem ska henge en haug me bilda av oss tre foreign teachers... dem e ivrig etter å ta bilda av oss. Som nevnt tiliar, så har vi ferie fra onsdagen til fredagen i uka etter. Og sia Kina e litt merkelig, så må vi jobbe denna helga og helga etter ferien for å ”gjøre opp” for å ha hatt ferie... Så alle elevan e her denna helga og helga etter ferien, også har vi vanlig undervisning. Sucks. Apropos sucks, så e maten fremdeles uutholdelig. Fisj og æsj... Også har dem fått litt fnatt pga. svineinfluensaen plutselig. Virke som om dem nettopp har funnet ut at den eksistere, så no måles temperaturen til alle som kommer inn på skolens område. Litt slitsomt, men men.

Vi har fått ordna litt i leiligheita no etter å ha vært på Ikea. Det e blitt litt meir koselig, har litt ting på veggan, pute, matte, hylle og diverse. Dessuten har vi et myggtelt rundt heile senga, så vi e 100% trygg fra mygg, kakkerlakker, edderkopper og diverse andre insekt som det kryr av overalt. Vårres squat-toilet e fremdeles ikke no særlig arti å bruke, men André som savne vanlige vestlige toalett veldig har kjøpt en liten plastkrakk og skjært hull i den og sitt no på den over toalettet...

Vi har forresten også begynt å ha kinesisk undervisning to ganga i uka no, det e fint. lærarn e flink og eg trur vi kan få masse ut av de timan. I tillegg har eg fått en kinesisk venn som vil lære norsk (man kan jo lure på koffør...) så vi ska møtes iblandt før litt language exchange på starbucks coffee.

En anna gledelig nyhet: mamma, pappa og Peter har no bestilt flybilletta hit! Dem ankommer den 18. desember og fer heim 4. januar. Eg glede meg så masse! I den anledning vil dem trenge nån som kan passe en fin liten hund og verdens beste katt, så om nån e interessert, si ifra ;) Når dem kjem hit ska dem bo på et leilighetshotell, så dem kan lage en god julemiddag. Eg har nemlig funne en vestlig matbutikk! Dem ska ikke være her i Shenzhen hele tia, men reise litt rundt i Kina også.. Eg håpe dettan e en inspirasjon til alle andre om å også komme å besøke oss, det hadde vært heilt fantastisk. Stine sine foreldra ankom Shanghai igår, dem ska besøke ho i ferien. Ho har også ei venninna som kjem i november. Om nån sku ønske og komme e det ikke nåkka problem at dåkker bor her me oss på skolen i leilighet og får mat gratis her. HINT HINT.

Og som nevnt tiliar så ska vi på ferie på fredagen. bare 6 daga igjen! Sanya hete plassen vi skal til, helt i sør. Der ska vi bade, spise god mat og forhåpentligvis dykke!. Glede meg masse, masse.

Tja, det va vel det for denna gang.... Kos dåkker me litt fleire bilda.

Anneli.


Bilde 1: de tre foreign teachers samlet sammen med nån 3. klassinga :) Bilde 2: André sin klasse går nuts!

Bilde 1: Anneli føre en samtale med to eleva. Prøve i allefall... Bilde 2: Stine me sin eine klasse. Legg merke til det fine ansiktsutrykke til gutten forran.

Bilde 1: André hold på me undervisning av en talent class (dem e spesielt interessert i engelsk og e ikke så mange i klassen). Bilde 2: André føre en samtale me ivrige jenter i 5. klassen :)

Bilde 1: Anneli forklare eleva om sine hobbier. Bilde 2: André forklare også eleva et eller anna :)

Bilde 1: Eg mime svømming for mine 2. klassinga :) Dem e så søt... Bilde 2: André mime fisking for sine 3. klassinga :)

Bilde 1: Samtale me elevan i pausen :)

Skolen vårres :) Den e veldig fin og grønn. Det e i romman i bakgrunnen av det meste av vårres undervisning foregår.

Bilde 1: Skolen :) I Kina e dem VELDIG gla i å ha en liten "park" midt i bygningen.
Bilde 2: Utsikt over en del av skolens område. Bygninga me klokka e et college for de eldste.

Bilde 1: Bygningen kor elevan bor. Dem bor i rom me 6 eller 4 eleva ilag, så det e litt crowded.
Bilde 2: Skolens sports field :) Og en tom fontene, men når den e full e den veeeeldig fin.

Bilde 1: området bak skolen kor det går nån fine turløype.
Bilde 2: En liten park midt i bygninga til primary school. I andre etasjen i bakgrunnen har vi kontor.

Bilde 1: bygninga kor vi bor. De tre vinduan i midten nederst e vårres leiligheit :) litt kjipt å ikke ha balkong.
Bilde 2: Vårres TV, vannautomat og nye lampa fra ikea :)

Badet. Her kan dåkker se krakken André har fiksa. Ikke akkurat et vestlig toalett enda, men litt bedre enn det va... Legg også merke til at eg har fått meg litt hylleplass fra ikea :)


Litt forbedringer i stua etter ikeatur. Puter, duk, hjerta på veggen... Litt bedre blei det vel hvertfall!

Bilde 1: Myggtelt og nytt sengesett :) Eg e SÅ gla i det myggteltet.
Bilde 2: Lærerboliger. Vi bor i bygget til høyre i bildet.

5 kommentarer:

  1. Kjempebra oppdatering:D Det va ordentlig kos meg alle bildan :D

    SvarSlett
  2. Det kommer til å bli skikkelig bra når familien kommer på besøk! :-D
    Glede meg til å høre mere!

    -Eirik Andrè Sellevoll

    SvarSlett
  3. Gratulerer med 60årsdagen!
    God tur til Sanya.
    Bare nyt varmen for her har det vært regn, vind og kaldt i 4 uker på rad :(

    SvarSlett
  4. Lever dere fortsatt??

    SvarSlett
  5. Hallo!!!!
    Anybody there...???
    Det var de lærerferiene da....

    RM

    SvarSlett