søndag 2. august 2009

Nihao!

Nihao alle sammen!
Nå har vi endelig begynt med mandarinundervisning! Jeg kan telle til 100, føre en liten samtale, be folk sitte... :) God start. I tillegg har vi begynt med leksjoner om hvordan vi skal være en god lærer for kinesiske barn. Det vi skal lære dem i størst grad er muntlig engelsk, fordi kinesere er relativt flink i engelsk grammatikk, men sliten VELDIG muntlig. Det er utrolig mange kinesiske engelsklærere som faktisk ikke snakke engelsk, bare skriv det. Og det e der vi kommer inn før å gi barna litt meir selvsikkerheit og entusiasme når dem snakke engelsk.

Ellers... fremdeles i karantene, yay. Igår va det en tordenstorm (skummelt!!), og vi fikk erfare at hotellet læk en god del. Men som følge av stormen har det idag vært BLÅ HIMMEL OG SOL!!!! Her trudde eg det va grått og forurensa hele tia, men neida. En heilt nydelig dag, og utrulig varmt. Så digg å sitte inne på hotellet i karantene... Men det e over på torsdag, da flytte vi til et universitet, og på fredag e det den kinesiske mur som står for tur! Spennanes.

Nu har vi nettopp kommen opp til hotellrommet etter en quizaften. André si gruppa vant, og dem fremførte en fabelaktig dans til Micheal Jacksons thriller. Ja, André dansa også!

Eg slit enda me å heilt venne meg til denna maten her nede. Imårra har dem lovd å gi oss en meir vestlig frokost me brød og pålegg, gler meg som en unge. Ska være tilig ute å få tak i godt pålegg...

En litt morsom hendelse idag... Eg sku ta heisen opp til femte etasje kor hotellrommet mitt e, men klarte å gå av i fjerde, mens eg trudde det va femte. Gikk til "mi" hotellromdør, stakk åpningskortet inn og døra åpna seg (har i ettertid vist seg at eg hadde fått et kort som passe alle dørn). Så eg gikk inn å la meg på senga, men bynte så å lure.... kor e pc'en, kor e klærn... e det mitt godteri? Førvirra sprang eg ut igjen, UTRULI gla før at det ikke va nån der.

Ka meir... Jo, det e jo litt arti at når vi sitt ute på trappa her heile gjengen (rundt 50 stk.), så kjem det kinesera å tar bilda av oss. Idag stoppa fleire kinesiske turistbussa og bare sto å så på oss.

Det va vel det, egentlig... Takk før meg, nu e mi bloggeuka over, og André tar over imårra. Men litt bilda må vel legges ut!

Zaijien!


Gata kor hotellet ligg.


Hotellfasaden... la deg ikke lure av det pene ytre.


André pluss hotellet.


Middagen idag. Spennanese greier... Legg merke til lista midt på bordet som vi har requested. Der står det ka det e vi spis. Vi har også fått cola de siste dagan, hurra.

13 kommentarer:

  1. Klart de må ta bilde av sånne artige dyr:-) Apropos artige dyr, sånne danseopptredener bør jo henlegges til hotellets hovedinngang. Så får de mer å ta bilde av. Hvis det da ikke blir et bilde rett forfra, ett fra siden og deretter rett hjem. Kommer litt an på dansen.

    SvarSlett
  2. Ikke se på lista. Av og til er det best å ikke vite!

    SvarSlett
  3. eg ser ingen gafler eller kniver??!!
    leila

    SvarSlett
  4. Enig med bjørnen. Av og til det e det greit å ikkje vite. Ignorance is bliss.

    SvarSlett
  5. Og forresten Leila... Gafler og kniver? Pøh! Du må jo forstå at sånn vestlig luksus heve vi oss over her i Kina.

    SvarSlett
  6. man treng vel ikke kniv eller gaffek for å åpne en Snickers :)
    leila

    SvarSlett
  7. Ks skjer me han blogger nr 2 som sku overta etter deg Anneli?

    E han en unnasluntrar?

    forøvrig alt vel?

    mvh
    MM

    SvarSlett
  8. Blogger nr. 2 meine han ikke har no fornuftig å skrive. Men vi får se om han blir nåkka lurar etterkvært som uka går.

    Alt e vel ja, karantenen e over imårra (torsdag), det blir gøy. Da blir det utforskning av Beijing! Utrulig lei av maten allereia. Alt vel heime? Ka ho Eline bedriv dagan me?

    SvarSlett
  9. Nå! Vi vente! Bloggebloggeblogg! Kor blei det av slappfisken som skulle skrive?

    SvarSlett
  10. Høre dokker har vært på muren i natt :)
    bilder?
    johnny

    SvarSlett
  11. Ser ut som dokker har hatt en ufattelig opplevelses rik vandring gjennom kina allerede, og gleder meg til å se videre hva som venter dere =P Håpe dere klarer det bra gjennom Talen deres imårra til de "få" elevan dere skal presantere dere før ^^ Alt er bra her i norge og jeg har foresten tatt fagbrevet allerede og holder på med mitt =) Sku gjærne ha tatt meg en svipptur bortover til kina bare for å hilse =P

    Mvh. Ken Sørensen.

    SvarSlett
  12. Hei Anneli og Andre!

    Høres ut som dere har det flott og lærer mye. Spennende!

    Maraknt har nå kommet ut og artikkelen om dere ble veldig bra. Når jeg får sjekket ut mailadressene deres så sender jeg dere en elektronisk kopi.

    Kos dere!

    Vivian

    SvarSlett
  13. Spennende.Kjente igjen at tordenstormer kan være skummelt. Det er de i Amerika også.
    Venter spent på neste innlegg!
    Er sikker på at André har mye lurt å skrive.
    Kari G;)

    SvarSlett