fredag 31. juli 2009

Ut på tur!!

Da har eg og han André dratt til Kina. Vanskelig å tru... Litt bakgrunnsinfo: vi drar me en norsk organisasjon som hete x-plore. De sammarbeide me en kinesisk organisasjon som hete Teach and Travel China. Vi har kommet hit for å jobbe som engelsklærera, og vi ska være her i 6 måneda. Men den første måneden e vi her i Beijing ilag me rundt 100 andre som også ska jobbe som lærera rundt omkring i Kina. Pga. svineinfluensaen e vi i karantene den første uka... så vi e stuck på ett ganske shabby hotell i utkanten av Beijing sentrum. Får ikke lov å gå ut, og vi må gå me munnbind og måle kroppstemperaturen 2 ganga om dagen. Formålet me å være her i Beijing den første tia e å lære seg litt kinesisk og lære litt om det å være lærar i kina.

Ellers så ankom vi Beijing igår morrest. I overigår va vi ei natt i Tomter utfor Oslo hos André sin slekt. Det va veldig koselig. Flyet vi tok va et stort boeing 737 fly me to etasjer. Flyturen va lang (9 tima) og kjedelig, men dem serverte go mat og go service. Første inntrykket av Beijing e at det e en stor og grå by. Dem sir at himmelen aldri e blå i beijing, og det ser ut til å stemme. Det e liksom bare en hvit/grå himmel me masse lys, eg ane ikke kor sola egentlig e. Men varmt e det!! Utrulig fuktig luft, man blir nesten våt av å stå ute. Om ei uka ska vi flytte fra hotellet kor vi e i karantene til et universistet som vistnok ska være veldig fint og stort. Gler meg til det.

Folk her i Kina e dårlig i engelsk. Det e nån som jobbe her i Teach and Travel China som selvfølgelig kan engelsk, men alle andre som jobbe på hotellet/butikka osv. e veldig dårlig. Forstår ikke den enkleste setning. Eg ville forresten aldri turt å kjøre bil i Beijing, dem e helt vill i trafikken. Peise ut i gata uten å tenke på at det e MANGE andre bila. Bussen vårres bestemte seg plutselig førr å snu midt i gata, va vettskremt.

Ka angår maten så e eg bra sikker på at eg kommer til å ha blitt veldig tynn når eg kjem heim. Middagen igår og frokosten idag besto av masse forskjellig kinesisk mat - og eg kjente ikke igjen nåkka anna enn risen. Eggan ser ut til å være lilla her. Dem drikk kun te. Uten sukker... Eg prøvde å smake på en del av maten, og eg må si at den e veldig spesiell. Veldig. Spiste en heilt kvit smaklaus bollesak til frokost... og ris selvfølgelig.

Eg ser frem til å bynne å lære kinesisk i overimårra, og eg trur dettan kommer til å bli skikkelig spennanes.

Og her kjem nån bilda:

Her e flyet!


Et hotell vi passerte - ikke det vi bor på.


Beijing....


Fine bygninge...


Beijing...


Andrétufsen.


Meg me obligatorisk munnbind på hotellrommet.


Den flotte utsikta fra hotellrommet...

7 kommentarer:

  1. Flott at ting e kommen bra på stell, med hotell osv. Du kan vel forresten knapt bli nokka tynnar enn du e. Får håpe dokker ikke er blitt smitta av svineinfluensa, i Tranøy skal minst 2 kommuneansatte være sengeligganes.

    SvarSlett
  2. Foreløpig e vi nok ikke smitta, men vi får se ka som skjer. Det e jo en inkubasjonsperiode på cirka ei uka. Og kem e du? :) Gjette på Mikal...?

    SvarSlett
  3. gjett en gang til

    SvarSlett
  4. Det var kjempekoselig med besøk. Håper det blir knall i Kina. Gleder oss til oppdateringer:-)

    SvarSlett
  5. Hyppige oppdateringer forlanges!!

    SvarSlett
  6. javisst. Den eneste profilen som jeg fikk til å bruke.
    Leser bloggen hver dag.

    SvarSlett