fredag 14. august 2009

Falleruskanhei

Habaluba!

Da va det endelig på tide me ett nytt blogginnlegg. Beklage at vi skriv så sjeldent - e ikke så mykje tid til sånt, når sant skal sies. Den siste uka har himmeln vært knallblå hver dag, og det e nesten uutholdelig varmt. Og yay, airconditionern på mitt klasserom funke ikke. Apropos klasserom, så har vi begynt me undervisning for fult etter at vi kom til universitetet. Vi har tima hver dag bortsett fra lørdag og søndag (også hadde vi fri idag, fredag). Undervisninga går i forberedning til å jobbe som lærar - alt fra eventyrlesning til grammatikk. I tillegg har vi mandarinundervisning kver dag. Bortsett fra i går, da hadde vi tai shi undervisning istedet! Det va litt morsomt, minne litt om yoga, eller karate, bare i veldig sakte versjon.

Idag har vi hatt vannkrig - capture the sword. Dvs. at vi ble delt inn i lag og poenget va å få tak i sverdet. Vi hadde masse vannballonga kvær - blei du troffe va du ute av leken. Eg blei selvfølgelig troffe. Etter det dro eg og André me undergrunnen (som funke utrulig bra og koste 2 kr) til den forbudte by! Sykt stort, varmt, spennanes og vakkert! Se bilda neanførr. Etter det for vi til mcdonalds (cirka 100 mcdonalds i bejing) og til kinas største bokhandel. Niice.

Igår kveld va eg på karaokebar me heile gjengen nesten (vi e cirka 100 stk her). Karaoke e veldig populært her. Det funke sånn at man reservere et heilt eget rom til gjengen sin, også syng man og har det gøy :) Eg sang ikke, nei. Mulig eg tør en gang seinar, når det bare e fremmede til stede...

Kvelden før det va eg og ei venninna eg har funne meg på shopping i downtown Bejing. Det va så mange butikka!! Vi rakk ikke innom alle vi ville til, så det blir meir en anna dag. Fant en utrulig kul japansk butikk... Klarte selvfølgelig også å rote oss bort på vei heim igjen, duh. Sånt som skjer... Eg e nu heime nu iallefall, så det gikk bra.

Det e ei svæææer kantina her på universitetsområdet. Vi har fått tildelt et matkort kvær kor det e cirka 700 kr. Det kan brukes i kantina til frokost, lunch og middag og i matbutikken her på området. Og det e BRA billig her. Frokost koste cirka 1 kr, lunch 2 kr og middag 3 kr max. I tillegg e det utrulig mykje å velge mellom. Mat e generelt veldig billig her. Vann koste bare rundt 2 kr så det e digg. Drikk mykje av det.

Nåkka som e litt merkelig me kina e at man på så godt som ingen plassa får kaste toalettpapir i toalettet... inklusiv her på rommet vårres. Eg synes det e ganske merkelig... Det e forresten veldig sjeldent at man finn vanlige toalett i kina, dem bruke bare sånne her "squat" toilets. Altså et hull i gulvet som du huke over... (eventuelt bare sikte på om du e mann). Litt vanskelig å venne seg til, synes eg.

Om to uke bær det avgårde fra Beijing. Kanskje iallefall. Vi har satt opp ei "ønskelista" over kor vi vil bli plassert. Vi har 1) sør, 2) shanghai, 3) beijing, 4) nord. Men lederan vårres sei at langt ifra alle får sin førteprioritering. Nån får tilogme si fjerde prioritering. Nesten alle har ønska seg til sør. Så vi får se, om ei uka får vi vite kor vi blir plassert. Men men, eg regne me det blir en opplevelse uten like uansett, man må vel bare møte me ett åpent sinn :)

Planan før resten av helga e litt uklar enda. Men imorra ska eg me nån venninne på spa, det bør bli bra :)

Og her kjem nån bilda fra uka som har gått :) hade bra hilsen anneli


Her e en liten videosnutt fra den forbudte by...


Som nevnt tiliar har eg funne meg ei substituttmor. Som seg hør og bør har eg jo også fått meg en ny lillebror i samme slengen. Her e vi lykkelig forent i den Forbudte By.
Eller... I Kina e det artig kor spesielt folk synes det e å se vestlige folk. Dem kjem bort å vil ta bilda av deg, og av seg sjøl ilag me deg. Det e kjempeartig! Eg satt meg foreksempel ned førr å slappe av ved ei bygning i den Forbudte By, men fikk ikke sitte lenge i ro, før det va kameraer rundt meg. Morsomt. :)


Den Forbudte By... og meg. Pluss nån kinesera som fant meg underholdanes.


Meg igjen, på samme plass. Veldig varmt, veldig fint.


Bilde på bilde me bare meg... eg e tydeligvis litt før gla i meg sjøl! her e eg iallefall fremdeles i den forbudte by. :)


Hovedinngangen til the forbidden city.


André og ei løva som vokta byen :)


Han flyr... :)


Night in Beijing. Fra et taxivindu.


I Kina e det ganske annerledes enn i Norge når det kjem til arbeid. Dem slappe MYKJE meir av. Det e ikke sjeldent man går forbi en gjeng veiarbeidera som rett og slett bare står å ser på at en jobbe. I eksempelet over ligg kokken og servitøren og søv ved et bord i restauranten... Mon tro ka ho Merethe ville sagt om eg gjor det på økonomisko.

3 kommentarer:

  1. fint at dokker lær oss kinesiske ord, ka betyr falleruskanhei og habaluba på norsk? nydelige bilder, butikkan! SPA! eg har begynt å pakke:)

    SvarSlett
  2. Ååååå så flotte bilda. Litt misunnelig ja. Og no e middagen svidd... Eline hilser. Ho begynner i stor-barneagen på tirsdag og er ganske stolt :-)

    SvarSlett
  3. Dokker skriver veldig godt, kanskje Folkebladet er interessert??
    Idag kjørte eg minstebanet til sin Bardufoss. Det var en vemodig opplevelse. No e begge fløtta heimefra. Men, han får det nok fint der - og så kjem han jo heim i helgene.
    Kordan går det kinesisken?

    SvarSlett